ORDIN nr. 2.272 din 30 octombrie
2013
pentru aprobarea Procedurii de
aplicare a prevederilor art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele ale art. 77
din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice
EMITENT:
MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI, PROTECŢIEI SOCIALE ŞI PERSOANELOR VÂRSTNICE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL
nr. 691 din 12 noiembrie 2013
Data intrarii in vigoare : 12
noiembrie 2013
Având în
vedere:
- Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare;
- Hotărârea
Guvernului nr. 10/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii,
Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, cu modificările şi
completările ulterioare,
în baza art.
12 din Hotărârea Guvernului nr. 10/2013, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul
muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice emite următorul
ordin:
ART. 1
Se aprobă
Procedura de aplicare a prevederilor art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, coroborate cu cele
ale art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 2
Prevederile
prezentului ordin se aplică de către casele teritoriale/sectoriale de pensii şi
direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti.
ART. 3
Prezentul ordin
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii, familiei,
protecţiei
sociale şi persoanelor vârstnice,
Teodor
Codrin Scutaru,
secretar de stat
Bucureşti, 30
octombrie 2013.
Nr. 2.272.
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de aplicare a prevederilor art.
42 din Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi
promovarea
drepturilor persoanelor cu
handicap, coroborate cu cele ale art.
77 din Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice
Având în
vedere prevederile art. 35 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 448/2006, potrivit
cărora persoana cu handicap grav are dreptul, în baza evaluării
medico-psihosociale, la un asistent personal,
luând în
considerare dispoziţiile art. 77 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Legea nr. 263/2010, potrivit cărora pensionarii de
invaliditate încadraţi în gradul I de invaliditate au dreptul, în afara
pensiei, la o indemnizaţie pentru însoţitor, în cuantum fix,
se stabilesc
următoarele:
ART. 1
(1) Persoana
cu handicap grav cu drept la asistent personal, care are şi calitatea de
pensionar de invaliditate gradul I, poate opta pentru indemnizaţia pentru
însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr. 263/2010 sau pentru asistent
personal.
(2) În
situaţia în care opţiunea se exprimă pentru asistent personal, persoana cu
handicap grav, care are şi calitatea de pensionar de invaliditate gradul I,
poate opta pentru angajarea asistentului personal sau pentru primirea indemnizaţiei
lunare prevăzute la art. 43 din Legea nr. 448/2006, respectiv a indemnizaţiei
de însoţitor prevăzută la art. 58 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, în cazul
persoanei cu handicap vizual grav.
(3) Dreptul la
angajarea unui asistent personal sau acordarea indemnizaţiei lunare prevăzute
la art. 43 din Legea nr. 448/2006, respectiv a indemnizaţiei de însoţitor
prevăzute la art. 58 alin. (3) din Legea nr. 448/2006, în cazul persoanei cu
handicap vizual grav, nu poate fi cumulat cu dreptul la acordarea indemnizaţiei
pentru însoţitor prevăzute la art. 77 din Legea nr. 263/2010.
(4) Opţiunea
pentru unul dintre drepturile prevăzute la alin. (3) se exercită de la data de
la care beneficiarii acestora se încadrează atât în categoria pensionarilor de
invaliditate gradul I, cât şi în cea a persoanelor cu handicap grav, cu drept
la asistent personal.
ART. 2
(1) În
situaţia în care încadrarea persoanei în grad de handicap grav, cu drept la
asistent personal, este ulterioară înscrierii la pensie de invaliditate gradul
I, opţiunea prevăzută la art. 1 alin. (1) se exprimă prin cerere adresată
direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene,
respectiv a sectorului municipiului Bucureşti, denumită în continuare DGASPC,
din raza teritorială de domiciliu al persoanei.
(2) Cererea se
întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la DGASPC, iar
celălalt exemplar se transmite, de către DGASPC, casei teritoriale/sectoriale
de pensii în evidenţa căreia se află dosarul de pensie de invaliditate gradul I
al persoanei în cauză, modelul cererii fiind prevăzut în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezenta procedură.
(3) În cazul
în care beneficiarul optează pentru asistent personal/indemnizaţie lunară
prevăzută la art. 43 din Legea nr. 448/2006, DGASPC transmite o copie a cererii
primăriei în raza căreia se află domiciliul persoanei cu handicap.
ART. 3
(1) În
situaţia în care înscrierea la pensie de invaliditate gradul I este ulterioară
încadrării în grad de handicap grav cu drept la asistent personal, opţiunea
prevăzută la art. 1 alin. (1) se exprimă prin cerere adresată casei
teritoriale/ sectoriale de pensii, odată cu depunerea dosarului administrativ
de pensie.
(2) Cererea se
întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la casa
teritorială/sectorială de pensii în evidenţa căreia se află dosarul de pensie,
iar celălalt exemplar se transmite, de către casa teritorială/sectorială de
pensii, la DGASPC. În cazul în care opţiunea exprimată este pentru asistent
personal/indemnizaţie lunară prevăzută la art. 43 din Legea nr. 448/2006,
DGASPC transmite, ulterior, o copie a cererii către primăria în raza căreia se
află domiciliul persoanei cu handicap, modelul acestei cereri fiind prevăzut în
anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta procedură.
ART. 4
Cererile prin
care beneficiarii îşi exprimă opţiunea prevăzută la art. 1, conform prezentei
proceduri, pot fi depuse de către titularul dreptului, personal sau, după caz,
prin reprezentantul său legal sau mandatar.
ART. 5
Prevederile
art. 2-4 se aplică şi în cazul în care, ca urmare a reevaluării/revizuirii
medicale, persoana deţine atât calitatea de persoană cu handicap grav, cu drept
la asistent personal, cât şi calitatea de pensionar de invaliditate gradul I.
ART. 6
Schimbarea
ulterioară a opţiunii prevăzute la art. 2 şi 3, inclusiv după data trecerii la
pensie pentru limită de vârstă, se exprimă prin cerere adresată casei
teritoriale/sectoriale de pensii sau, după caz, DGASPC, în funcţie de
drepturile pentru care optează persoana. În această situaţie suspendarea plăţii
drepturilor incompatibile se face începând cu luna următoare celei în care a
fost înregistrată cererea la una din cele două instituţii, în scopul de a evita
cumulul celor două tipuri de drepturi.
ART. 7
DGASPC
gestionează toate informaţiile referitoare la persoanele cu handicap grav,
inclusiv cele referitoare la opţiunile acestora: angajarea asistenţilor
personali şi plata indemnizaţiilor efectuate de către DGASPC sau, după caz, de
către primăria în raza căreia se află domiciliul persoanei cu handicap grav.
ART. 8
(1) Schimbul
de date între casele teritoriale/sectoriale de pensii şi DGASPC, cu privire la
persoanele cu handicap grav cu drept la asistent personal şi pensionarii de
invaliditate gradul I, se efectuează lunar, până la data de 5 a fiecărei luni,
pe baza protocoalelor de colaborare încheiate între aceste instituţii.
(2) În baza
protocolului de colaborare prevăzut la alin. (1) se transmit lunar liste
cuprinzând următoarele informaţii:
a) numele/prenumele
beneficiarului;
b) adresa de domiciliu a
beneficiarului conform actului de identitate;
c) codul numeric personal;
d) dreptul de care beneficiază:
asistent personal/ indemnizaţie lunară prevăzută la art. 43 din Legea nr.
448/2006, indemnizaţie de însoţitor prevăzută la art. 58 alin. (3) din Legea
nr. 448/2006, în cazul persoanei cu handicap vizual grav/indemnizaţia pentru
însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr. 263/2010.
ART. 9
În cazul în
care se constată că o persoană beneficiază, prin cumul, atât de indemnizaţia
pentru însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr. 263/2010, cât şi de
asistent personal/indemnizaţie lunară prevăzută la art. 43 din Legea nr.
448/2006, respectiv de indemnizaţie de însoţitor prevăzută la art. 58 alin. (3)
din Legea nr. 448/2006, plata drepturilor prevăzute de Legea nr. 448/2006 se
suspendă până la data la care beneficiarul îşi va exprima opţiunea în
condiţiile prevăzute la art. 2-4.
ART. 10
Sarcina
constituirii şi recuperării debitelor, în limita termenului de prescripţie
extinctivă, reprezentând drepturi încasate necuvenit, revine instituţiei care a
acordat dreptul pentru care persoana nu a optat.
ANEXA 1
la procedură
CERERE*1)
Subsemnatul(a), ........................., având codul numeric personal
........................, domiciliat(ă) în localitatea.................., str.
................. nr. .........., bl. .........., sc. .........., et.
.........., ap. .........., judeţul .................., posesor/posesoare al
(a) actului de identitate seria....... nr. ..................., eliberat de
................................. la data de ...................., născut(ă) la
data de ................. în localitatea/judeţul
................................., fiul (fiica) lui
............................. şi al (a) .............................,
pensionar de invaliditate gradul I, potrivit Deciziei medicale asupra
capacităţii de muncă nr. ..........., emisă de ............, persoană cu
handicap grav cu drept la asistent personal, potrivit Certificatului de
încadrare în grad de handicap nr. ............, eliberat de ...............,
cunoscând prevederile art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi prevederile din Codul penal privind falsul în
declaraţii, declar pe propria răspundere că, la data prezentei, beneficiez/nu
beneficiez de indemnizaţie de însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare, şi optez pentru:
- asistent
personal;
- indemnizaţie
lunară prevăzută la art. 43 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv indemnizaţie de însoţitor
prevăzută la art. 58 alin. (3) din aceeaşi lege, în cazul persoanei cu handicap
vizual grav;
- indemnizaţie
de însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr. 263/2010, cu modificările şi
completările ulterioare.
Data
..............
Semnătura
...............
----------
*1) Prezenta
cerere se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar rămâne la direcţia
generală de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţeană, respectiv a
sectorului municipiului Bucureşti, iar celălalt exemplar se transmite, de către
direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţeană,
respectiv a sectorului municipiului Bucureşti, casei teritoriale/sectoriale de
pensii.
ANEXA 2
la procedură
CERERE*1)
Subsemnatul(a)
.................., având codul numeric personal ...................,
domiciliat(ă) în localitatea ................., str. ................ nr.
.........., bl. .........., sc. .........., et. .........., ap. .........., judeţul
.................., posesor/posesoare al (a) actului de identitate seria
....... nr. ..................., eliberat de .................................
la data de ...................., născut(ă) la data de ................. în
localitatea/judeţul ................................., fiul (fiica) lui
............................. şi al (a) ............................., persoană
cu handicap grav cu drept la asistent personal potrivit Certificatului de
încadrare în grad de handicap nr. ............, eliberat de ................,
încadrată în gradul I de invaliditate, potrivit Deciziei medicale asupra
capacităţii de muncă nr. ............, emisă de .....................,
cunoscând prevederile art. 42 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, şi prevederile din Codul penal privind falsul în
declaraţii, declar pe propria răspundere că, la data prezentei, beneficiez/nu
beneficiez de asistent personal/indemnizaţie lunară prevăzută la art. 43 din
Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv indemnizaţie de însoţitor prevăzută la art. 58 alin. (3) din aceeaşi
lege, în cazul persoanei cu handicap vizual grav, şi optez pentru:
- asistent
personal;
- indemnizaţie
lunară prevăzută la art. 43 din Legea nr. 448/2006, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv indemnizaţie de însoţitor
prevăzută la art. 58 alin. (3) din aceeaşi lege, în cazul persoanei cu handicap
vizual grav;
- indemnizaţie
de însoţitor prevăzută la art. 77 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul
unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Data
.............
Semnătura
.................
-----------
*1) Prezenta
cerere se întocmeşte în două exemplare, un exemplar va rămâne la casa
teritorială/sectorială de pensii, celălalt exemplar se va transmite, de către
casa teritorială/sectorială de pensii, direcţiei generale de asistenţă socială
şi protecţia copilului judeţene, respectiv a sectorului municipiului Bucureşti.
-------
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu