Sponsorizarea și avantajele ei

luni, 22 februarie 2021

 Sponsorizarea unui ONG

Știați că, din păcate, doar 1 firmă din 5 apelează la Legea Sponsorizării pentru a ajuta o cauză specială sau o organizație neguvernamentală?

     Dacă sunteți pasionat de o cauză și aveți o firmă, potrivit Codului Fiscal, puteți sponsoriza un ONG care apără cauza respectivă fără cheltuieli suplimentare!
La fel cum persoanele fizice pot redirecționa 3,5% din impozitul pe venit către organizaţiile neguvernamentale (ONG), şi firmele pot face astfel de sponsorizări, însă de data aceasta  din impozitul datorat statului.

Principale forme prin care firmele pot acorda ajutoare sunt: donaţiile, actele de mecenat şi, cele mai comune şi cu cele mai multe facilităţi fiscale, sponsorizările.
De menționat: sumele acordate ca și donaţii NU sunt cheltuieli deductibile fiscal.

Majoritatea ONG-urilor se bizuie pe ajutorul companiilor, pentru a redirecționa o cotă din impozitul lor care, altfel, ar reveni automat Statului Român.

Beneficiile sponsorizării:

- În primul și în primul rând NU costă nimic în plus firma;
- Un mod eficient de face cunoscut numele Companiei Dvs., nefiind nevoie de o alocare suplimentară de resurse umane și timp.
- Redirecționarea unor resurse financiare sau materiale disponibile la nivelul Companiei dvs. pentru susținerea unor cauze pe care le considerati de interes; 
- Responsabilitate socială și implicareîn acțiuni caritabile;
- Îmbunătățirea imaginii Companiei dvs., prestigiului și a credibilității prin sponsorizarea unor activități/domenii pe care le considerati compatibile cu obiectivele dvs.; 
- Promovarea Companiei dvs. pe piețe noi la nivel local/național; 
- Satisfacția pe care o veți avea făcând o faptă bună!
 

     Sponsorizarea este reglementată de Legea 32/1994 cu modificările şi completările ulterioare şi reprezintă actul juridic prin care două persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susţinerea unor activităţi fără scop lucrativ desfăşurate de către una dintre părţi, denumită beneficiarul sponsorizării. 

     Între sponsor și beneficiarul sponsorizării trebuie să se încheie un contract de sponsorizare în formă scrisă, cu specificarea obiectului, valorii și duratei sponsorizării, precum și a drepturilor și obligațiilor părților.

Cine poate sponsoriza?

     Orice companie sau microîntreprindere are opțiunea de a direcționa trimestrial, sub formă de sponsorizare, o parte din impozitul pe profit, respectiv venit datorat statului către programe în folosul comunității derulate de asociații și fundații. Întrucât legea sponsorizării dă dreptul companiilor să aleagă ce pot face cu o parte din taxele datorate, ele pot alege să redirecționeze până la 20% din impozit către o cauză non-profit. 
Acest impozit se direcționează FĂRĂ NICIUN COST suplimentar pentru companie către entitatea aleasă.

Cine poate beneficia de sponsorizare?

a.) Orice persoană juridică fără scop lucrativ, care desfășoară în Romania sau urmează să desfășoare o activitate în domeniile: 
- cultural, 
- artistic, 
- educativ, 
- de învățământ, 
- științific – cercetare fundamentală și aplicată, 
- umanitar, 
- religios, 
- filantropic, 
- sportiv, 
- al protecției drepturilor omului, 
- medico-sanitar, 
- de asistență și servicii sociale, 
- de protecția mediului, 
- social și comunitar, 
- de reprezentare a asociațiilor profesionale, precum și de întreținere, restaurare, conservare și punere în valoare a monumentelor;
-instituțiile şi autoritățile publice, inclusiv organele de specialitate ale administrației publice;
-emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, 
- precum și cărți ori publicații;

b.) Orice persoană fizică cu domiciliul în România a cărei activitate în unul dintre domeniile enumerate mai sus este recunoscută de către o persoană juridică fără scop lucrativ sau de către o instituție publică ce activează în domeniul pentru care se solicită sponsorizarea.


     Legislația actuală este un real sprijin pentru firmele care au profit și doresc să doneze bani unor asociații sau fundații, pentru că pot face acest lucru fără a fi nevoite să aloce sume suplimentare din bugetul propriu, dacă îndeplinesc anumite condiții.

     Concret, sponsorizarea se face prin diminuarea impozitului pe venitul microîntreprinderilor sau a impozitului pe profit. 
De exemplu, în loc să plătești 10.000 lei la Bugetul de stat, plătesti doar 8.000 lei la buget și 2.000 lei către organizația non profit pe care o alegi tu dacă te încadrezi în următoarele plafoane:

Microîntreprinderi:
20% din impozitul pe microîntreprinderi plătit;
Calculul se face trimestrial – dacă un trimestru nu sponsorizăm, am pierdut posibilitatea deducerii din impozit;
Se reportează surplusul sponsorizarilor în următorii 7 ani (28 de trimestre).

Firme plătitoare de impozit pe profit:
Cea mai mică din urmatoarele 2 plafoane:    

- 20% din impozitul pe profit plătit;
- 0.75% din cifra de afaceri.
Calculul este anual și suma finală apare în declarația 101 – dacă până la finele anului nu sponsorizăm, am pierdut posibilitatea deducerii din impozit;
Sponsorizarea acordată peste limitele prevăzute anterior, se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Chiar dacă societatea nu are profit poate acorda sponsorizări și va reporta suma acordată pentru a fi dedusă din impozitul pe profit în următorii 7 ani consecutivi;


Sponsorizarea trebuie să fie înregistrată în contabilitate în anul pentru care se face plata impozitului

Condițiile de exercitare a dreptului de deducere fiscală. Fie că vorbim de persoane juridice fie de persoane fizice autorizate

1. Existența contractului în formă scrisă. Forma și conținutul lui trebuie să respecte prevederile legii sponsorizării.

2. Dovada plății efective a sponsorizării. Atenție! Plata sponsorizării nu poate fi anterioară contractului!

3. De la 1 aprilie 2019, pentru toate persoanele juridice sau persoanele fizice autorizate care sponsorizează, condițiile de la punctele 1 și 2 nu mai sunt suficiente. Pentru a deduce fiscal sumele sponsorizate este necesar ca, la data plății, să verifice dacă entitatea sponsorizată este înscrisă Registrul entităţilor/unităţilor de cult.


Introduceți C.I.F. -ul și verificați: 

De ex: Contribuabilul ASOCIATIA "ROZALIA", cu domiciliul fiscal JUD. MUREŞ, ORŞ. SOVATA, CAR. BEKECS, BL.G, SC.1, AP.2, figurează la data de 22.02.2021 (data solicitării) în Registrul entităţilor/unităţilor de cult. Contribuabilul este înscris în acest registru începând cu data de 07.08.2020.

Cum se calculează suma?

     Potrivit art. 21, alin. 4, pct. p) din Codul Fiscal, contribuabilii care efectuează sponsorizări scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente. Din profitul calculat, se va stabili valoarea impozitului de 16%. Din acest impozit se va scădea suma atribuită unui ONG, reprezentând cota de 20% (sau 0.75% din cifra de afaceri).

Exemplu concret:
Regimul fiscal comparat:
A. Compania acorda o sponsorizare de 600 lei Cheltuieli de sponsorizare (600 lei) se scad din impozitul pe profit datorat (6.496 lei), rezultând un impozitul pe profit de achitat de 5.896 lei. Efortul financiar total este de 6.496 lei = 600 lei + 5.896 lei

B. Compania NU acorda o sponsorizare de 600 lei Cheltuieli totale sunt de 159.400 lei, profitul brut impozabil este 40.600 lei = 200.000 – 159.400, astfel rezulta un impozit pe profit de achitat de 6.496 lei = 40.600 lei x 16%. Efortul financiar total este de 6.496 lei.

C. Concluzie: Impactul asupra cheltuielilor totale (fiscale şi de exploatare) este nul.






0 comentarii:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu

 
 
 

•Persoane interesate•

toateBlogurile.ro