Încadrarea în grad și tip de handicap

sâmbătă, 25 iulie 2020

Încadrarea în grad și tip de handicap


     Așa cum am arătat în articolul anterior, de astăzi, Sâmbătă 25 Iulie 2020, întră în vigoare legea 145/ 22.07.2020 care aduce o serie de modificări legii nr. 448 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. 
     Astfel la articolul 10 (din L.448/ 2006)  se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:

(2) Persoanele care solicită încadrarea în grad de handicap beneficiază de gratuitate pentru obținerea documentelor medicale și pentru evaluările medicale și psihologice solicitate în vederea întocmirii dosarului de evaluare complexă, în baza alocărilor din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

_________________________

Despre încadrarea și tipurile de handicap: 

     Încadrarea în grad și tip de handicap se realizează în condițiile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată.
     Încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap se atestă prin certificat emis de către Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți. 
     Evaluarea complexă reprezintă un proces prin care sunt estimate şi recunoscute particularităţile de dezvoltare, integrare şi incluziune socială a persoanei. Procesul presupune colectarea de informaţii cât mai complete şi interpretarea acestora în scopul orientării asupra deciziei şi intervenţiei.
    
     În baza Raportului de evaluare complexă întocmit de specialiștii Serviciul Evaluare Complexă pentru Adulți și a documentelor justificative aflate în dosarul dumneavoastră, Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți decide încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap.

Gradele de handicap sunt: 
  • I. Grav (cu sau fără asistent personal)
  • II. Accentuat
  • III. Mediu
  • IV. Ușor

Tipurile de handicap sunt: 
  • Fizic (cod 1)          
  • Somatic (2)
  • Auditiv (3)
  • Vizual (4)
  • Mental (5)
  • Neuropsihic (6)
  • Asociat (7)
  • HIV/SIDA (8) 
  • Boli rare (9) 
  • Sursocecitate (10)


Etapele procesului de evaluare sunt:

  1. Depunerea dosarului
  2. Analizarea dosarului
  3. Evaluarea situației persoanei
  4. Încadrarea în grad și tip de handicap
  5. Contestarea deciziei (după caz)

Depunerea dosarului:

 Documentele necesare în vederea evaluării complexe

1). Cererea-tip de evaluare complexă (anexa 4 - HG nr. 430/2008) se depune la registratura primăriei din localitatea de domiciliu sau la registratura DGASPC.
Cu 30 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate, poți solicita reevaluarea situației și o nouă decizie de încadrarea în tip și grad de handicap.

2). Documentele medicale: 
      a). Scrisoare medicală TIP  de la medicul de familie, obligatorie numai în situaţia primei prezentări la serviciul de evaluare complexă (anexa 5-HG nr. 430/2008);
Scrisoarea medicală reflectă starea prezentă, actuală (emisă de maxim 60 de zile) și stabilește locul evaluării.
Se depunde în ORIGINAL.
     b). Referat privind situaţia medicală prezentă, întocmit de medicul specialist. Acest refecrat cuprinde cuprinde diagnostic, istoric, stadiul bolii, tratament, posibilitate de recuperare, recomandări și la aceasta se anexează și alte investivații necesare, în funcție de diagnostic: CT, biopsie, analize de sânge, examen psihologic, teste de autonomie, etc
La fel ca și scrisoarea medicală de la medicul de familie și referatul de la medicul specialist reflectă starea prezentă, actuală (emisă de maxim 60 de zile)
Se depunde în ORIGINAL.
          c). Bilete de externare (dacă este cazul) 

3). Documente administrative:
     a) Actul de identitate – copie (va fi prezentat în original la momentul evaluării complexe)
     b) Documente privind veniturile realizate (în funcție de situație):

             • adeverinţă de salariat – pentru persoanele salariate;
             • adeverinţă de la ANAF – pentru cei care nu realizează venituri fiscale; 
            • decizie de pensie și talon de pensie recent - pentru persoanele pensionate la limită de vârstă, invaliditate, anticipat, cu pensie urmaș, etc;

       c). Ancheta socială efectuată de serviciul social specializat din cadrul primăriei în a cărei rază ai domiciliul sau reşedinţa, potrivit modelului-cadru (anexa 6-HG nr. 430/2008)

       d). Acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal

Analizarea dosarului
     Serviciul de evaluare complexă verifică şi analizează dosarul şi, în termen de 5 zile lucrătoare, îți comunică data planficată la care urmează să te prezenți în vederea evaluării; în cazul unui dosar incomplet, ți se va cere completarea dosarului cu documentele necesare.
     Evaluarea complexa are loc în maximum 60 de zile de la data înregistrării cererii.

Evaluarea
     În cazul în care nu te poți deplasa, în baza scrisorii medicale şi a anchetei sociale, evaluarea complexă se va efectua la domiciliul/reşedinţa ta ( medicul de familie a emis o scrisoare-tip cu mențiunea ”nedeplasabil”)
Evaluarea complexă constă în: 
  • evaluare socială (se realizează de asistenții sociali),
  • evaluare medicală (se realizează de medici de specialitate), 
  • evaluare psihologică (se realizează de psihologi), 
  • evaluare educațională, 
  • evaluare vocațională,
  • evaluarea nivelului de integrare socială.
În cazul dosarelor revizuibile, cererea de evaluare se depune cu 60 de zile înainte de expirarea certificatului.

Încadrarea în grad și tip de handicap
     După efectuarea evaluării de către serviciul de evaluare complexă, dosarul este transmis comisiei de evaluare, care soluţionează cazul în termen de cel mult 15 zile lucrătoare.
    Certificatul de încadrare şi programul individual de integrare şi reabilitare socială se comunică prin poştă, cu confirmare de primire.

Contestarea deciziei
     Dacă încadrarea în grad și tip de handicap este considerată a fi eronată sau în neconcordanță cu realitatea, o poți contesta. 
Iată cum se procedează: 
• Certificatele de încadrare pot fi contestate, în maximum 30 de zile de la comunicare, la Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap. 
• Contestaţiile se depun şi se înregistrează la secretariatul comisiei de evaluare care a eliberat documentul, iar acesta va transmite contestaţia şi dosarul persoanei în cauză, în termen de 5 zile lucrătoare, la Comisia superioară. 
• Contestaţiile se soluţionează prin decizii, în termen de 45 de zile lucrătoare. 
• Deciziile Comisiei superioare pot fi atacate cf. Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. 

Cererile adresate instanţei sunt scutite de taxa judiciară de timbru.

De reținut:
1. Ancheta socială se realizează doar la adresa din buletin.
2. Pentru stabilirea unor concluzii, vi se poate solicita completarea dosarului şi cu alte documente.
3. În cazul neprezentării tuturor documentelor necesare, evaluarea complexă nu se poate realiza și cererea nu poate fi soluţionată.
4. Nu se încadrează în handicap toate afecțiunile, ci doar cele care îndeplinesc condițiile prevăzute în Ordinul nr. 762/1.992/2007, pentru aprobarea criteriilor medico-psiho-sociale pe baza cărora se stabileşe încadrarea în grad de handicap. 
5. Încadrarea în grad de handicap a unor afecțiuni este posibilă doar dacă dosarul conține documente justificative care să ateste că afecțiunea a fost diagnosticată precoce: congenital, în copilărie-adolescență:
- până la vârsta de 18 ani (retard mental);
- până la vârsta de 26 de ani (afecțiuni psihice, auditive, cardiace, respiratorii, hepatice, osteo-articulare, musculare, epilepsie, diabet zaharat);
- până la vârsta de 35 de ani (schizofrenia). 

6. Încadrarea în grad de handicap a adulților diferă de încadrarea în handicap a minorilor și de încadrarea în grad de invaliditate (care apaține de Casa de Pensii), realizându-se în baza unor reglementări legale diferite.

7. Este obligatoriu ca toate documentele medicale depuse la dosar să fie datate, parafate, semnate de către medic și să aibă ștampila unității spitalicești emitente!
8. Dacă examenul psihologic se realizează în cadrul unui Cabinet Psihologic Individual, este necesar ca acesta să conțină timbrul profesional emis în anul în curs, cu marca "COLEGIUL PSIHOLOGILOR DIN ROMÂNIA".

Și cel mai important: Nu uitați Dosarul cu Șină!



0 comentarii:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Trimiteți un comentariu

 
 
 

•Persoane interesate•

toateBlogurile.ro